Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogpolitik

På Aabybro Skole er vigtigt for os, at vi taler respektfuldt til, med og om hinanden. Vi er som voksne både i skolen og derhjemme rollemodeller – som skal tale pænt, tilpasse vores sprogbrug konteksten og korrigere hinanden på en anerkendende måde, når sprogbruget eller attituden bliver upassende. 

Et positivt og anerkendende sprog skal præge kommunikationen, for vi påvirkes alle af det hårde og negative sprog. Det gør eleverne, det gør vi som medarbejdere, og det gør klasserummet. Langt de fleste elever har allerede et pænt sprog og en ordentlig attitude, men vi oplever, at fællesskaber påvirkes uhensigtsmæssigt af det negative og hårde sprog. Det vil vi gerne handle og ændre på med vores sprogpolitik.

Hvad er en sprogpolitik? 

En sprogpolitik er en handlingstrappe, som beskriver måden, vi arbejder med og handler på uhensigtsmæssig sprogbrug og attitude. Handlingstrappen er udarbejdet i samarbejde med elevrådet, medarbejderne og skolebestyrelsen. Sprog er en svær størrelse at indfange, da det ofte er kontekstbestemt, og det bliver i den forbindelse også vigtigt, at vi lytter til hinandens forståelse af situationerne. Det er en naturlig del af børns udvikling, at de eksperimenterer med sproget. Det er også betydningsfuldt, at børnene møder tydelige voksne, som sætter en ramme for et ordentligt sprogbrug og giver dem en bevidsthed om sprogets brug, hensigt og betydning. 

Hvordan introduceres eleverne til sprogpolitikken? 

Afdelingslederne kommer rundt i alle klasser for at præsentere sprogpolitikken og handlingstrappen. De starter i april på 7. og 8. årgang, og de kommer i løbet af april og maj rundt på de øvrige årgange på Kattedamsvej og Aaby Søndre Gade. Udgangspunktet for introduktionen af sprogpolitikken er en samtale om klassens nuværende klasseregler, hvor reglerne drøftes, forklares og eventuelt justeres. Det er vigtigt, at ordene respekt, tillid og ansvar indgår i klassereglerne, og eleverne forstår betydningen heraf. Samtalen vil også komme ind på betydningen af et positivt og anerkendende sprogbrug samt komme med eksempler på, hvordan de svære situationer kan løses. 

Hvordan får I besked som forældre? 

Når afdelingslederne har præsenteret sprogpolitikken for klassen, får I besked på Aula. Eleverne har efterfølgende en introduktionsuge, hvor vi skærper den fælles opmærksomhed og kommenterer på uhensigtsmæssig sprogbrug. Efterfølgende træder handlingstrappen i kraft. I modtager en besked på Aula, hvis jeres barn har haft et upassende sprog, attitude eller opførsel tre gange. Beskederne er en orientering, som skal medvirke til, at I kan gå i dialog med jeres barn, være nysgerrige på de tre sammenhænge, hvor jeres barn har fået en henstilling/forklaring og støtte jeres barn i, hvordan han/hun fremadrettet kan udvise positivitet eller være konstruktiv. Beskeden skal opfattes som en orientering, som skal tages til efterretning. Eventuelle uddybninger og spørgsmål kan afklares, hvis der senere bliver en opfølgende samtale. 

Gør vi mere end at introducere en sprogpolitik? 

En indsats står sjælden alene, og det gør en sprogpolitik heller ikke. Vi har i skoleåret 2023/2024 har arbejdet med at formulere skolens børnesyn og værdigrundlag. Det er en proces, hvor medarbejderne, det lille og store elevråd samt skolebestyrelsen har været med i arbejdet. Elevrødderne har gjort en stort stykke arbejde i processen. Elevrådsrepræsentanterne fra 3. til 9. klasse har været tilbage i egne klasser og haft en drøftelse af værdiord og sætninger, som skal indgå i skolens børnesyn. 

Vi er herudover i gang med at uddanne UMR-repræsentanter. Det betyder, at vi har haft fire elever fra elevrådene på deres første kursusdag, som UndervisningsMiljø Repræsentant. De skal samarbejde med skolens arbejdsmiljøgruppe, således vi har en fælles opmærksomhed på det gode arbejdsmiljø for både børn og voksne på skolen. 

Dokumenter

Handlingstrappe sprogpolitik.pdf

Shape Created with Sketch.