Skoleudviklingsplan

Pa Aabybro Skole arbejder vi ud fra, at børn gør det bedste, de kan, og de gerne vil lykkes. Vi er ambitiøse pa alle børns vegne, og det er vores opgave at skabe rum til ba de dannelse og uddannelse. Vi skal medvirke til, at eleverne udvikler ba de faglige, sociale og personlige egenskaber og kompetencer, som gør dem til livsduelige og dygtige unge mennesker, na r de forlader folkeskolen. Det er vigtigt, at skolen er et trygt sted, hvor eleverne kan lære alene, af hinanden og med hinanden, øve sig pa livet og pa dets mange udfordringer og muligheder samt føle sig som en betydningsfuld del af et fællesskab.
Vi er en skole, som orienterer os meget mod elevernes faglige kompetencer. Det er vigtigt, at eleverne udvikler sig fagligt, og de oplever, at de lykkes. Na r man lærer noget og mestrer noget, er det lettere at tro pa , at man ogsa kan lære og mestre i andre sammenhænge. Aabybro Skole er en stor folkeskole med en stor spredning pa elevernes faglige niveau, men ogsa en skole, som ba de pa karaktergennemsnit og undervisningseffekt gør det godt. Pa skolen arbejdes der blandt andet med et ma lrettet fokus pa høj kompetencedækning i lærernes undervisningsfag, alle elever inklusive elever i specialklasserne skal have en fuld afgangsprøve, og pa at elevernes trivsel er høj. Trivsel er et udtryk for velbefindende, der giver den enkelte elev overskud og mod pa at udvikle sig fagligt, socialt og personligt i mødet og i relationen med andre mennesker.

De seneste a r har der været igangsat et større udviklingsforløb for alle dansklærere fra 1.- 9. klasse, som har omhandlet arbejdet med elevernes skriftlighed. Forløbet fortsættes i dette skolea r med fokus pa funktionel grammatik. Tilsvarende har vi de sidste fire a r haft et forstørret fokus pa elevernes STEM-kompetencer. STEM er Sience, Technology, Engineering og Math. Vi har forsat flere indsatser, der understøtter elevernes STEM-kompetencer bl.a. teknologiforsta else som fag, skakundervisning, engineering og makerspace.
Herunder kommenteres kort pa Aabybro Skoles resultater ved Nationale Test i 2020-21 samt elevernes generelle trivsel ved resultater fra Den nationale trivselsma ling 2020-21.

Dansk, læsning
Pa Aabybro Skole placerer 2. a rgang sig pænt over landsgennemsnittet i læsning. Tilsvarende præsterer 2. a rgang over landsgennemsnittet pa andelen af de allerdygtigste læsere og har ingen elever i kategorien da rligste læsere. 4. a rgang placerer sig lidt under landsgennemsnittet og præsterer jævnt pa andelen af meget dygtige læsere og da rligste læsere. 6. a rgang placerer sig ogsa lidt under landsgennemsnittet og har en jævn andel af de allerdygtigste læsere og da rligste læsere. 8. a rgang ligger under landsgennemsnittet i læsning.

Matematik
Pa Aabybro Skole opna s det ba de pa 3. og 6. a rgang, at andelen af dygtige matematikere er lidt under landsgennemsnittet. Det er først i 8. klasse, at Aabybro Skole opfylder landsgennemsnittet i andelen af dygtige matematikere.

General trivsel
Pa Aabybro Skole placerer størstedelen af eleverne sig i kategorien højeste generelle trivsel. Det vil sige, at størsteparten af skolens elever trives og er glade for at ga i skole. Hvis vi fokuserer pa støtte og inspiration, sa falder elevernes generelle trivsel – særligt for drengenes vedkommende, men ogsa for pigernes.
Den generelle trivsel blandt børnene i SFO’en opleves som god. Det afspejles blandt andet i SFO’ens høje børnetal. Der er generelt stor tilslutning til SFO’en ogsa for eleverne pa 2. og 3. a rgang.

Dokumenter mediebibliotek